Mijn Hobby's

 

Het "sleutel" virus had mij al vroeg te pakken, ik was vroeger al op jonge leeftijd in de weer met Solex motortjes op fietsen en zelf gebouwde driewielers te monteren. Deze Solex motortjes had ik gekregen van een monteur die bij het slachthuis werkte.

Het bleek dat de zuigertjes vast zaten in de cilinder, want ze hadden al een jaar of wat naast de schuur in de open lucht gelegen. Met de hulp van mijn vader, een stuk hout en een moker kwam er al snel beweging in......... nadat ik de carburateur (wel een groot woord voor zo'n ienie minie ding) schoon had gemaakt gelijk geprobeerd (met een stuk touw rond het vliegwiel) het ding te starten/ aan te trekken.

Helaas, geen geluid uit te krijgen... maar niet getreurd, met de boormachine op de krukas gaat het ook en jawel...met een rookwolk en donders lawaai kwam het blokje weer tot leven. Vanaf dat moment was ik verkocht, en er zouden nog heel wat sleutel uurtjes volgen. Toen ik 16 werd kwam het brommer tijdperk, van mijn ouders kreeg ik een zoveeldehandse Kreidler Florett. Met..... jawel een 3 versnellingen handschakeling en geforceerde koeling. Hier heb ik heel wat jaartjes op gereden, niet altijd even "legaal" maar ja wat wil je zo'n Kreidler kun je relatief simpel opvoeren..... ander cilindertje, grote carb. en een paar andere tandwielen doen wonderen.

Totdat ik een keer werd opgewacht door de politie, want bij ons in het dorp (een gat met toendertijd 6000 inwoners) was je al gauw bekend als je opgevoerd reed en elke ochtend voor het politiebureau langs kwam. ;-) Affijn, gepakt en nadat het complete RS blok (5-gang en kickstarter) met superbreitwandcilinder en carburateur eronderuit gehaald waren door de heren in't blauw mocht ik de rest weer afhalen aan het politiebureau (de boete à Fl 150,00 werd thuis gestuurd). Een halve dag later tufte deze jongen alweer "origineel" (ahum...) door het dorp.

Het verkrijgen van mijn rijbewijs was de reden van overstappen naar een auto. Van een (vage) kennis een VW Derby (voor weinig) gekocht. Later zou ook blijken waarom deze voordelig was, ten eerste: bij het gas loslaten tijdens het rijden had tot gevolg dat er zich een rookgordijn ontwikkelde achter de auto... (motor versleten). Dit werd opgelost door er een golf motortje in te hangen. (Hierna moest mijn schoonvader altijd het grind aanharken als ik was geweest). Ten tweede: na een flinke regenbui voelde ik nattigheid... letterlijk. De vorige eigenaar (een schilder) had gemeend de verrotte accubak met krantenpapier en stopverf waterdicht te krijgen. Opgelost met polyester en een blik plamuur. Ten derde: bij de APK kwam naar voren dat er een wiellager defect was en dat de remleidingen (staal) aangevreten waren.

Gelukking kon ik dit bij een bevriende garagehouder repareren.Na deze miskleun kwam er een Golf I, een Golf II GT, een Golf III en nog een Golf III en nu rij ik een Golf V Plus. Aan de Golfjes heb ik relatief weinig hoeven te doen, op een paar in- en uitlaat kleppen vervangen na. Dit was het gevolg van een kapotte distributie riem.